۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ دي

ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ  در اورژاﻧﺲ: 

ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺣﺴﻦ اﺟﺮاي اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻫﺎي اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮرارﺗﻘﺎء ﻣﺴﺘﻤﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﯽ. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺳﻄﻮح ﻋﻤﻠﮑﺮد ( اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ) ﺟﻬﺖ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﻮرﯾﺖ ﻫﺎي ﭘﺰﺷﮑﯽ اﻣﺮي ﺣﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ .

اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮاي ﻫﺮﯾﮏ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎي ﻣﺸﺨﺺ ﻓﻮرﯾﺖ ﻫﺎي ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر روﻧﺪ .ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺑﻌﻀﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ذﻫﻨﯽ ﻣﺜﻞ "رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﺑﯿﻤﺎران در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎي ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﯽ"  ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺸﮑﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ   . اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﺷﮑﺎل ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﯾﮏ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺣﺪاﻗﻠﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن دﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﮐﺮد  ﯾﺎ داراي ﺷﺮاﯾﻂ اﯾﺪه آل وﻟﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﺪﻓﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﻤﺪاً در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﯾﯽ از ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه ﺗﺎ اﻧﮕﯿﺰه ﻻزم را در زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاري ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ اﻣﮑﺎن دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ آن ﻫﺪف اﯾﺠﺎد ﺷﻮد . 

 

ﺷﺮح وﻇﺎﯾﻒ واﺣﺪ ﻧﻈﺎرت و ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺮﮐﺰ اورژاﻧﺲ جیرفت : 

1- ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭼﮏ ﻟﯿﺴﺖ ﭘﺎﯾﺶ و ﻧﻈﺎرت ﻣﺮﮐﺰي و ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 

2- ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ زﻣﺎن ﺑﻨﺪي ﺑﺎزدﯾﺪ از ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻫﺎي ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ

3-  ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﮑﺎﯾﺎت و اﻧﻌﮑﺎس ﺗﺸﮑﺮات ﻣﺮدﻣﯽ

4-  ﭘﯿﮕﯿﺮي ﺷﮑﺎﯾﺖ و اﻧﺘﻘﺎدات در ﺣﯿﻄﻪ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ اورژاﻧﺲ

5- ﺗﻨﻈﯿﻢ و اﻋﻤﺎل ﻧﻈﺎرت ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺗﻮﺳﻂ  ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻧﻈﺎرت " ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ رﯾﺲ ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اورژاﻧﺲ، ﻣﺴﺌﻮل ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ  و ﻣﺴﺌﻮل آﻣﻮزش و ﻣﺴﺌﻮل ارﺗﺒﺎﻃﺎت  و ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ"  اﯾﺠﺎد ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ واﺣﺪ آﻣﻮزش در ﺟﻬﺖ رﯾﺸﻪ ﯾﺎﺑﯽ و ﻧﯿﺎز ﺳﻨﺠﯽ اﻣﻮزﺷﯽ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت و آﻣﻮزش  ﮐﺎرﮐﻨﺎن و واﺣﺪﻫﺎ   ﺑﺮاي ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺎ ﻫﺎ و ﺷﮑﺎﯾﺖ 

6-  ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺗﻨﺒﯿﻪ  ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ

7-  ﮐﻨﺘﺮل آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ ﻫﺎي ﭘﺸﺘﯿﺒﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ از ﻟﺤﺎظ ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﺑﻨﺰﯾﻦ

8-  ﺛﺒﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﭘﺮﺳﻨﻞ در ﭘﺮوﻧﺪه ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ

9-  ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﺒﻮﻻﻧﺲ ﻫﺎي ﺧﺼﻮﺻﯽ

10- ﻧﻈﺎرت ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ ﺑﺮ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﭘﺰﺷﮑﯽ   

11-  اﺟﺮاي ﻃﺮح ﺗﮑﺮﯾﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع  

ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻓﻮرﯾﺖ ﻫﺎي ﭘﺰﺷﮑﯽ: 

 اﻫﻤﯿﺖ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ :

اورژاﻧﺲ ﺷﺒﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽ و ﺧﻂ اول درﻣﺎن  ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﮔﺎﻫﯽ واﺣﺪ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ از اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در اورژاﻧﺲ 115 ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪه ﺗﺎ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻓﺮم ﮔﺰارش ﺳﻮﭘﺮواﯾﺰر ﻣﺮﮐﺰ اﻋﺰام ﻣﺮﺑﻮط و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﮑﺎﻟﻤﺎت  ﺿﺒﻂ ﺷﺪه  و ﻣﺸﮑﻼت، ﻓﺮم ﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﮕﺎه و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﭘﺮﺳﻨﻞ ، و ﺑﺎزرﺳﯽ ﻫﺎي ﻣﺤﺴﻮس و ﻧﺎﻣﺤﺴﻮس و ﻃﺮح ﺗﮑﺮﯾﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﮑﺎﯾﺎت و ﮐﻠﯿﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻫﺎ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﭘﺮﺳﻨﻞ و ﺳﯿﺴﺘﻢ ، ﺑﻪ واﺣﺪ ﮐﻨﺘﺮل کیفیت QC اراﺋﻪ ﮔﺮدد.