۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير
تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر   
معرفی معاونت تحقیقات و فناوري دانشگاه
 از عوامل مهم در توسعه پایدار هر جامعه پژوهش و تولید علم است. یکی از وظایف اصلی هر دانشگاه، پرداختن به ایـن مهـم و تـلاش براي رفع معضلات جامعه از طریق پژوهش‌هاي کاربردي و بنیادي است بدین منظور معاونت تحقیقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که زیر نظر ریاست دانشگاه فعالیت می کند، مسئولیت مدیریت، برنامه ریزي و نظارت بر پژوهش دانشگاه را بر عهده گرفته اسـت توسعه فرهنگ پژوهشگري، نوآوري و تبدیل ایده به محصول از وظایف این معاونت در راستاي ایفاي نقش خود در رفع مشکلات و ارتقاي سلامت جامعه می باشد.
هدف کلی
توسعه دانش و فناوری و مشارکت در حل مسائل بهداشتی درمانی
اهداف بلندمدت
1-     تأسیس مرکز تحقیقات مبارزه با حیوان گزیدگی و جانوران سمی و زهرآگین
2-     تأسیس مرکز تحقیقات سلامت و کشاورزی
3-     نمایه شدن مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در پایگاه scopus و ISI
4-     جذب اعتبار از منابع خارج از دانشگاه
5-     راه اندازی آزمایشگاه تحقیقات پزشکی
6-     توسعه پژوهشی بین المللی در حوزه سلامت
7-     افزایش طرح های پژوهشی ملی و دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی
8-     افزایش شاخص H دانشگاه
9-     تقویت گروه توسعه و مرکز رشد فناوری سلامت
 
 
 
اهداف کوتاه مدت
1-  تأسیس مرکز تحقیقات مبارزه با حیوان گزیدگی و جانوران سمی و زهرآگین
الف) تشکیل کمیته فنی و تدوین دستورالعمل بومی مبارزه با حیوان گزیدگی مطابق با دستورالعمل مرکز مدیریت بیماری ها
ب) مکاتبه با ریاست دانشگاه جهت موافقت و اختصاص بودجه لازم جهت تأسیس و احداث مرکز
پ) جذب نیروی متخصص و آگاه به تحقیقات حیوان گزیدگی
ت) اختصاص مکان مناسب در معاونت بهداشتی جهت شروع فعالیت
ث) ایجاد انگیزه در محققین جهت نوشتن مقالات علمی به روز در زمینه حیوان گزیدگی
ج) انتشار مقالات و مطالب علمی موجود و به روز در زمینه حیوان گزیدگی جهت کارکنان و محققین
2- تأسیس مرکز تحقیقات سلامت و کشاورزی
الف) مکاتبه با دانشکده کشاورزی جهت تشکیل کمیته فنی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
ب) مکاتبه با رئیس دانشگاه جهت موافقت و جذب بودجه
3- نمایه شدن مجله دانشگاه علوم پزشکی در پایگاه اسکوپوس
الف) تشکیل کمیته ای از متخصصین خبره در خصوص بیان راهکارهای لازم جهت نمایه شدن مجله در پایگاه اسکوپوس
ب) انجام اقدامات لازم برای احراز شرایط نمایه شدن مجله در پایگاه اسکوپوس
پ)پیگیری ثبت درخواست و دلایل احتمالی عدم پذیرش مجله در پایگاه اسکوپوس
ت) مشارکت و جذب هیئت مشاوران بین المللی و اعضاء بین المللی
ث) استفاده از مهندسین و متخصصین فن آوری اطلاعات سلامت
ج) به کار گیری حداقل یک نیروی مسلط به زبان انگلیسی
 
4- جذب اعتبار از منابع خارج از دانشگاه
الف) انعقاد تفاهم نامه با سازمان ها و مؤسسات مرتبط با حوزه سلامت برای انجام پژوهش با اعتبارات مشترک
ب)  انجام کارهای پژوهشی مشترک با مؤسسات و سازمان های دیگر
5- راه اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقات پزشکی
الف) مکاتبه با سطوح بالاتر جهت موافقت و اختصاص بودجه کافی جهت راه اندازی آزمایشگاه
ب) مکاتبه با رئیس و معاونت پشتیبانی جهت اختصاص مکان مناسب برای احداث آزمایشگاه
پ) جذب بودجه مناسب برای خرید امکانات آزمایشگاه و ابزارهای تحقیقاتی
ت)جذب نیروی های متعهد و متخصص در زمینه تحقیقات پزشکی
6- توسعه پژوهش بین المللی در حوزه سلامت
 الف) تدوین و نوشتن مقالات انگلیسی در حوزه سلامت
ب) حمایت مالی از پژوهش گران برتر در زمینه تحقیقات بین المللی
پ) تشکیل کمیته فنی از متخصصین جهت پذیرش پژوهش ها و طرح های کاربردی و مؤثر
ت) استفاده از افراد متخصص و مشارکت آنها در پژوهش ها
ث) تسریع در پرداخت ها و حق الزحمه های افرادی که در زمینه پژوهش های بین المللی کار می کنند
ج) اطلاع رسانی به موقع به اعضاء هیئت علمی جهت شرکت در همایش های بین المللی
چ)اعزام سفیر علمی(هئیت علمی، کارمند و دانشجو) جهت شرکت در همایش ها و سمینار های خارج ازکشور
د) تشویق مادی اعضای هئیت علمی جهت شرکت در همایش های بین المللی
ذ) ایجاد فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت و بلند مدت ویزه اعضاء هئیت علمی
 
7- افزایش طرح های پژوهشی ملی و دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی
الف) تشکیل کمیته فنی تحقیقاتی با مشارکت معاونت بهداشتی، درمانی و آموزشی
ب) کوتاه کردن زمان پروسه تصویب طرح های تحقیقاتی
پ) استفاده از داوران مجرب و با اچ ایندکس بالا
ت) حمایت مالی مناسب از داورانی که روند داوری را سریعتر انجام می دهند
ث) تشویق مادی اعضای هئیت علمی در راستای چاپ و انتشار مقاله
ج) افزایش تحقیقات دانشجویی غیر مرتبط با پایان نامه         
چ) برگزاری جلسات مشترک با معاونت بهداشتی و درمان برای رسیدگی به مشکلات بهداشتی دارای اولویت در قالب طرح پژوهشی
ح) برگزاری جلسات آموزشی جهت بالا بردن مهارت های فردی مورد نیاز افراد در جهت انجام تحقیقات( آموزش مهارت سواد اطلاعاتی، تقویت زبان انگلیسی افراد و ...)
8- افزایش شاخص H ایندکس دانشگاه
الف) حمایت مالی از افراد متخصصین دارای اچ ایندکس بالا و مشارکت آنها در اجرای طرح ها
ب) تحقیق در زمینه های کاربردی که از اولویت های اول و مشکلات سلامت است
پ) ایجاد سامانه open Access repository دانشگاه جهت ایجاد visibility  مقالات دانشگاه
ت) ایجاد صفحه شخصی ویژه اعضاء هئیت علمی
ث) ایجاد پروفایل آکادمیک اعضاء هئیت علمی دانشگاه در سامانه های orcid, scholar
9- تقویت گروه توسعه و مرکز رشد فناوری سلامت
الف)ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت
ب) برگزاری دوره های توانمند سازی در حوزه فناوری سلامت و توسعه و به روز رسانی آموزش مجازی
ج) جذب ایده ها و نو آوری و حمایت در جهت تجاری سازی
 فرصت ها
1-     وجود پتانسیل های بالقوه و کشاورزی و دامپروری در منطقه جهت پژوهش
2-     وجود سیستم اطلاع رسانی به موقع
3-     وجود اعضاء هیئت علمی، پرسنل و دانشجویان علاقمند به تحقیق و توسعه
4-     وجود بیماری های متعدد و خاص مناطق گرمسیری جهت پژوهش و تحقیق
5-     وجود دانشگاه های متعدد در منطقه
6-     دید مثبت دولت جهت اختصاص بودجه بیشتر به مناطق جنوبی بویژه در زمینه تحقیق
7-     حرکت رو به رشد کشور در سال های آتی
8-     پیشرفت کشور در زمینه تحقیق و توسعه و چاپ مقالات معتبر علمی با اچ ایندکس بالا
9-     علاقه، توجه و همکاری موسسات و سازمان ها در زمینه تحقیق
10- نگرانی عموم مردم از شیوع بیماری ها و مشکلات سلامت
11-  عدم درمان تعدادی از بیماری ها
12- شبکه های اینترنتی متعدد و تسهیل در سرچ مقالات
تهدیدها
1-     عدم آگاهی کافی و نگرش پژوهش محور در منطقه
2-     عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش
3-     کمبود ارتباط علمی و همکاری پژوهشگران منطقه
4-     عدم در خواست سازمان های درگیر در سلامت جامعه برای رفع مشکلات سلامت
5-     تحریم های متعدد و طولانی بر علیه ایران
6-     نبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی
7-     عدم آگاهی از اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه حل مشکلات
8-     عدم استفاده از نتایج تحقیقات در صنعت و در عمل
9-     ناکافی بودن فرهنگ پژوهش در منطقه
نقاط ضعف
1-     عدم در خواست سازمان های درگیر در سلامت جامعه برای رفع مشکلات سلامت
2-     بودجه ناکافی جهت انجام طرح های تحقیقاتی
3-     عدم پرداخت بموقع پاداش ها
4-     عدم همکاری مشترک معاونت های حوزه سلامت
5-     دور بوردن کارکنان بهداشتی درمانی از تحقیقات
6-     روند طولانی تصویب طرح های تحقیقاتی
7-     نوپا بودن معاونت تحقیقات و فناوری
8-     نداشتن مراکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه
9-     کم بودن تعداد اعضاء هیئت علمی
10- پایین بودن رتبه دانشگاه در رتبه بندی کشور
11- عدم وجود مکان مناسب جهت معاونت تحقیقات (کمبود فضای فیزیکی جهت معاونت تحقیقات)
12- نداشتن امکانات مناسب جهت تحقیقات آزمایشگاهی
نقاط قوت
1-     وجود نیروهای جوان و علاقه مند در دانشگاه
2-     علاقه و توجه مدیران سلامت به بحث پژوهش
3-     اینترنت پر سرعت در دانشگاه
4-     تخصص گرایی در دانشگاه
استراتژي‌هاي معاونت تحقیقات و فناوري دانشگاه
ü      نهادینه کردن پژوهش در نظام ارائه خدمات دانشگاه
ü      شناسایی و افزایش نقش نخبگان دانشگاه در حوزه سیاست گذاري
ü      ایجاد و تقویت شبکه حمایت طلبی از نخبگان، فارغ التحصیلان و سایر افراد ذي نفوذ مرتبط با دانشگاه در راستاي اهداف معاونت
ü      حمایت از برگزاري سمینارها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشی کوتاه مدت هدفمند
ü      ارتقا کمی و کیفی پژوهش‌هاي بنیادي و کاربردي متناسب با اولویتهاي تحقیقاتی کشور
ü      برقراري ارتباط با مراکز ملی و بین المللی معتبر و حمایت از پژوهشها و انتشارات مشترك
ü      تقویت و توسعه پژوهشهاي دانشجویی
ü      مهندسی مجدد و روان سازي فضاي کسب و کار و فرآیندهاي نظام تحقیقات و تامین منابع
ü      تولید و انتشارمقالات پراستناد/ چاپ شده درنشریات با ضریب تاثیر بالا
ü      ساماندهی و تقویت نظام انگیزشی پژوهش و پژوهشگري / اصلاح و بهبود شیوه هاي تشویق و ترغیب تولیدات علمی  گسترش حمایتهاي مادي و معنوي از پژوهشگران و نوآوران
ü      بهبود نظام نظارت، پایش و ارزیابی عملکرد و اجراي سیستم هاي بهبود
ü      اصلاح ساختار مدیریت داده اي و اطلاعاتی دانشگاه مبتنی بر کاربري پژوهشی
ü      توسعه، تقویت و افزایش کارآیی مراکز تحقیقاتی و فن آور محور
ü      راه اندازي، تجهیز و توسعه زیرساختهاي تولید پژوهشهاي با کیفیت بالا
ü      تقویت توان علمی، ارتقا دانش و مهارت مدیران، کارکنان و پژوهشگران
ü      هدفمند سازي و اصلاح چارچوب فعالیتهاي پژوهشی سایر حوزههاي دانشگاه (سامان دهی پایان نامه‌ها–( HSR استقرار نظام ترجمان و انتقال دانش و فن آوري مبتنی بر آینده پژوهی
ü      تسهیل و بهبود دسترسی و ترغیب پژوهشگران در به کارگیري منابع اطلاعاتی معتبر علمی
ü      افزایش ظرفیت تولید منابع مالی
ü      تقویت زیرساختهاي علمی، فرهنگی و ظرفیت‌هاي فن آوري
ü      حمایت ویژه از تحقیقات کاربردي و فنآورانه
ü      تقویت ارتباط بین پژوهشهاي بالینی و پایه
ü      بهبود و توسعه زیرساخت و به کارگیري فناوري اطلاعات و ارتباطات
ü      پیشبرد فعالیتهاي پژوهشی دانشگاه مبتنی بر نیازها، فرصتها و ظرفیتهاي موجود و توجه به سیاستهاي ملی در شکل دهی سیاستهاي پژوهشی
ü      توسعه خدمات پژوهشی، مشاوره اي و چاپ مقالات به پژوهشگران دانشگاه
ü      استفاده بهینه و ساماندهی و توسعه ساختار پژوهشی، منابع فیزیکی و تجهیزاتی دانشگاه در حوزه پژوهش
ü      جذب و ساماندهی و ایجاد شرایط ماندگاري منابع انسانی نخبه، متخصص و کارآمد در جهت اهداف پژوهشی دانشگاه
ü      جذب و ایجاد تمایل در موسسات خارج دانشگاه جهت سرمایه گذاري در تولید و تجاري سازي علم و فناوري به منظور جذب منابع پژوهشی پایدار و مستقل و بهره برداري از امکانات، فرصتها و دستاوردها
ü      پیگیري جذب منابع از سطوح بالا دستی و تخصیص به موقع و هدفمند منابع بر اساس شاخصهاي تعریف شده
مدیریت امور تحقیقات و فناوري
مدیریت امور تحقیقات و فناوري به عنوان مدیریتی بنیادي در معاونت تحقیقات و فناوري دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، برنامـه ریـزي، طراحی، توسعه، نظارت و ارزشیابی فعالیت هاي پژوهشی دانشگاه را بر عهده دارد. این مـدیریت بـا تـلاش مـداوم، اهتمـام و همیـاري اعضاي هیِئت علمی دانشگاه و پژوهشگران کشور در راستاي چشم انداز کلان دانشگاه بـه نحـوي گـام بر مـی دارد کـه دانشـگاه علـوم پزشکی جیرفت  به عنوان دانشگاهی مرجع، پیشرو و نوآور درگستره پژوهش‌هاي مرتبط با سلامت، آموزش پزشکی و همچنـین پیشـگام در عرصه تولید و اشاعه علم در سطح کشور باشد. بر این اساس مدیریت امور تحقیقات و فناوري دانشگاه فعالیت هاي ذیل را سـازمان دهی و هدایت می نماید
·        جهت دهی تحقیقات در راستاي تولید علم، ارتباط با صنعت و پاسخگویی به نیاز جامعه براساس اولویتهاي پژوهشی دانشگاه و کشور
·        تدوین برنامه تحقیقاتی دانشگاه و تعیین اولویتهاي تحقیقاتی در قالب برنامه هاي کوتاه و بلند مدت
·        توسعه کمی و کیفی پژوهش از طریق آشناکردن پژوهشگران با روشهاي اصولی و صحیح تحقیق و تشویق آنان در بکارگیري این روشها
·        بررسی، تصویب و ارزیابی طرحهاي تحقیقاتی
·        ارائه خدمات تخصصی مشاوره و راهنمایی اعضاي هیئت علمی، دستیاران، دانشجویان و پژوهشگران جهت طراحی پروژههاي تحقیقاتی
·        توان مندسازي و ارتقاء سطح علمی و مهارتی افراد مرتبط با حوزه تحقیقات
·        سیاست گذاري عملی در عرصه تحقیقات دانشگاه با تشکیل و تقویت شوراهاي تخصصی پژوهشی
·        توسعه و بهینه سازي نظام مدیریت منابع در عرصه تحقیقات HSR
·        ارزیابی فعالیتها و عملکرد تحقیقاتی دانشگاه
·        بستر سازي مناسب جهت افزایش طرحهاي چند مرکزي داخلی و خارجی
·        مدیریت و نظارت بر رعایت اصول اخلاق در پژوهشهاي زیست پزشکی از طریق کمیته هاي اخلاق
کمیته اخلاق در پژوهش
پژوهش هاي علوم پزشکی با هدف حفظ و ارتقاي سلامت و کیفیت زندگی انسانها و توسعه دانش بشري به انجام مـی رسـند. امـا همواره این خطر و نگرانی وجود دارد که در حین پژوهش حقوق و آزادي‌هاي اساسی آزمودنی‌ها و کرامت انسـانی ایشـان خدشـه دار شود و یا عملی برخلاف ارزشها و باورهاي موجه انسان‌ها صورت پذیرد. از این رو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه که در زیر مجموعه مدیریت امور تحقیقات و فناوري قرار دارد با هدف نظارت اخلاقی بر پـژوهش هـا ي زیسـت پزشـکی تشـکیل شـده و بـه پژوهشگران و دانشجویان مشاوره اخلاقی داده و پروپوزال ارائه شده را با الزامات شناخته و پذیرفته شده اخلاقی تطبیق میدهد و در صورت عدم مغایرت با الزامات اخلاقی جهت انجام پژوهش "مصوبه اخلاقی" صادر نموده و در طول انجـام تحقیـق بـر اجـراي طرحهاي پژوهشی نظارت میکند
اهداف کمیته اخلاق در پژوهش
Ø     رعایت موازین شرعی، حقوقی و اخلاقی در تمامی پژوهشها
Ø     مراقبت از انسانها در برابر خطرات احتمالی ناشی از تحقیق
Ø     حفظ حرمت،حقوق، سلامت و ایمنی آزمودنی، پژوهشگر و سازمان مجري پژوهش و حفظ ارزشهاي اسلامی در انتخاب موضوع و روند انجام تحقیق
Ø     پیشگیري از اجراي طرحهاي تحقیقاتی مغایر با موازین اخلاق اسلامی و اخلاق ملی که ممکن است توسط محققین در داخل کشور به اجرا درآید.
Ø     ترویج فرهنگ استفاده از مشاورین اخلاقی و خصوصی در برنامه اي تحقیقاتی
علم سنجی و انتشارات
علم سنجی و انتشارات یکی از زیر مجموعه معاونت تحقیقات و فناوري دانشگاه است. از اهداف اصلی آن سنجش وضعیت برونداد علمی دانشگاه و تلاش در جهت ارتقا کیفیت کتب، مجلات و مقالات منتشر شده دانشگاه است. این فعالیتها با تهیه گزارش‌هاي دوره اي علم سنجی، برگزاري کارگاه‌ها و جلسات مشاوره، ارزیابی، اعتباربخشی و امیتازدهی بـه کتـب دانشـگاه ، سیاسـت گذاري در زمینه نشر مجلات و سایر زمینه‌هاي مرتبط انجام می‌پذیرد.
دفتر هماهنگی مراکز تحقیقاتی
این دفتر در راستاي تقویت پژوهش در دانشگاه ازطریق برقراري ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی تحت پوشـش دانشـگاه و حمایـت و تسهیل مدیریت، توسعه و تأسیس مراکز تحقیقاتی با حیطه فعـالیتی منطبـق بـا اولویـت هـا ي پژوهشـی دانشـگاه و همچنـین ایجـاد هماهنگی میان مراکز تحقیقاتی جهت رفع نیازهاي بهداشتی درمانی کشور و همچنین همکاري بین آنها گـام بـر مـی دارد. و سـهم عمده اي در فرهنگ سازي، نهادینه کردن و ترغیب مراکز به ارتقاء عملکرد علمی-پژوهشی خود داشته است.
 
امور آزمایشگاهها
یکی دیگر از حوزه هاي عملکردي دفتر هماهنگی مراکز تحقیقاتی، سازمان دهی و مدیریت هماهنگ و یکپارچه آزمایشگاهها و خدمات آزمایشگاهی مرتبط با حوزه پژوهش می باشد تا از این طریق ضمن مدیریت بهینه منابع، شرایط تسهیل کـاربري و کیفی سازي عملکردي نیز حاصل گردد که این مهم به واحد امور آزمایشگاههاي تحقیقـاتی واگـذار شـده اسـت. بخشـی از فعالیتهاي واحد امور آزمایشگاههاي تحقیقاتی به شرح ذیل می باشد.
o       کنترل کیفی تجهیزات و خدمات آزمایشگاه هاي تحقیقاتی دانشگاه
o       مدیریت و راهبري مجموعه آزمایشگاهها در قالب شبکه آزمایشگاهی دانشگاه
o       برگزاري دورههاي آموزشی مرتبط در زمینه خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی
مرکز رشد
مرکز رشد واحدهاي فناور، به مرکزي اطلاق می شود که می کوشد با ارائه امکانات و خدمات پشتیبانی به کارآفرینان و واحدهاي کوچک و متوسط (داراي ایده هاي قابل تجاري شدن مبتنی بر علم و فناوري)، به آنان کمک کنـد در مـدت چند سال بتوانند براي حضور مستقل در زمینه فناوري، آمادگی لازم را کسب کنند. در این مدت، مرکز رشد عـلاوه بـر ارائه امکانات و خدمات پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیت این واحدهاي فناور را نیز به عهده خواهد داشـت . در ایـن مسیر دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اقدام به راه اندازي، توسعه و تجهیز مرکز رشد خود نموده است و این مرکـز آمـادگی پذیرش و حمایت از طرحهاي فناورانه و ایدههاي خلاقانه را دارا می باشد.
کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد
کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در زمینه علوم پزشکی می باشـد کـه بـا مجموعه اي گسترده از منابع گوناگون چاپی و الکترونیکی شامل کتب عمومی و تخصصی، نشریات، پایـان نامـه هـا و همچنـین منـابع سمعی و بصري در زمینه هاي مختلف علـوم پزشـکی نیازهـاي تخصصـی آموزشـی و پژوهشـی اعضـاي هیـات علمـی، دانشـجویان و پژوهشگران دانشگاه را تأمین می نماید.  
اهداف و فعالیت‌ها ماموریت کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد
فراهم آوردن زمینه حمایت از فعالیتهاي آموزشی و پژوهشی دانشگاه از طریق تأمین منـابع و اطلاعات علمی مورد نیاز میباشد. از مهمترین اهداف و فعالیتهاي کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد میتوان به موارد ذیل اشاره کرد
Ø     ارتقا کمی و کیفی منابع کتابخانه اي و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه اعم از چاپی و الکترونیکی
Ø     مدیریت و نظارت نیمه متمرکز بر امور تخصصی کتابخانههاي اقماري شامل کتابخانه‌هاي دانشکده اي/ بیمارستانی
Ø     شناسایی نیاز اطلاعاتی کاربران و ارائه خدمات استفاده از منابع چاپی و الکترونیک
Ø     گردآوري کلیه منابع علمی معتبر در زمینههاي علوم پزشکی و ارائه خدمات اطلاع رسانی سریع
Ø     سازماندهی و ارائه خدمات دسترس پذیر منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیک
کمیته تحقیقات دانشجویی
 امروزه ایجاد توانایی تحقیق در دانشجویان یکی از اصول مهم سیستم‌هاي آموزش عالی مدرن در نظر گرفته شده و صاحب نظران ایـن عرصه بر این باورند که فراگیري روش شناسی تحقیق و انجام آن باید در متن برنامه‌هاي تربیت دانشجو پیش بینـی گـردد. از ایـن رو پژوهش‌هاي دانشجویی به عنوان بستري براي نهادینه شدن نگاه بـه دانـش و توانـایی انجـام تحقیـق در دانشـجویان بایـد در اولویـت سیستم پژوهشی و آموزش عالی در کشور قرار گیرد. به منظور ارتقاي سطح دانش، ایجاد و تقویـت روحیـه پـژوهش، حمایـت از فعالیـت هـا ي جمعـی پژوهشـی دانشـجویان، راهنمـایی و توانمندسازي دانشجویان در جهت کارایی و بالندگی علمی پژوهشی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت زیـر نظـر کمیته کشوري تحقیقات دانشجویی تشکیل گردیده است. کمیته تحقیقات دانشجویی، تحت حمایت و نظارت معاونت پژوهشـی دانشـگاه و بـر اسـاس قـوانین و رسـالت هـا ي دانشـگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند.
اهداف کمیته تحقیقات دانشجویی
v     نهادینه ساختن فعالیتهاي پژوهشی در بین دانشجویان
v     توانمند سازي دانشجویان در زمینه پژوهش از طریق شیوه‌هاي مختلف آموزش نظري و عملی
v     ترویج و ارتقاي مهارت و فرهنگ پژوهش در دانشجویان دانشگاه
v     ایجاد زمینه مناسب به منظور حمایت‌هاي مادي و معنوي دانشگاه از فعالیت‌هاي علمی دانشجویان
v     بهبود رابطه علمی پژوهشی اساتید و دانشجویان
v     ارتقاي دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان علوم پزشکی در امر پژوهش
v     تقویت رشد علمی و توان علمی در استنتاج بهره گیري بهینه از علوم پزشکی
v     فراهم سازي زمینه حضور دانشجویان در مجامع علمی- پژوهشی داخل و خارج کشور
v     بهینه سازي کیفی و کمی فعالیت‌هاي پژوهشی دانشجویان در نظام پژوهشی علوم پزشکی کشور
v     آموزش دانشجویان جهت کسب آگاهی از اجزاي یک طرح پژوهشی و منابع مراجعه جهت تهیه طرح تحقیقاتی
v     آموزش دانشجویان تا حد کسب توانایی در نگرش یک طرح پژوهشی و مقاله
v     آموزش دانشجویان جهت کسب آگاهی از اجزاي یک مقاله پژوهشی
v     فراهم نمودن زمینه مناسب جهت بهره گیري دانشجویان در مشاوره طرحهاي پژوهشی
v     فراهم نمودن زمینه مناسب جهت حضور دانشجویان به عنوان مجري یا همکار اصلی در یک طرح پژوهشی
v     ارتقاي نگرش مثبت به کار گروهی در فعالیتهاي پژوهشی- علمی دانشجویان
v     برگزاري کارگاه توانمندسازي اعم از : کارگاه روش تحقیق، پروپوزال نویسی، مقاله، بانکهاي اطلاعاتی و ....
دفتر اختراعات، نو آوريها و مالکیت معنوي
 دفتر ابداعات، اختراعات و مالکیت فکري در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت زیرمجموعه معاونت تحقیقات و فنآوري دانشـگاه بـا هدف شکوفاسازي و بهره‌گیري هرچه بیشتر از توانمندي‌ها و پتانسیل هاي بالاي علمی دانشگاه در راستاي کـاربردي سـازي ایـده هـا و نوآوري هاي اعضاي هیات علمی و همچنین محققین و دانشجویان نخبه دانشگاه تاسیس گردیده است. دفتر مزبور درنظر دارد بـا ارائـه خدمات مشاوره‌اي و انجام برخی پیگیري‌هاي عملی از طریق ایجاد تسهیلات ذیل در راسـتاي خـدمت رسـانی بـه اسـاتید فرهیختـه و نخبگان دانشجویی و پژوهشی گام بردارد
ü      تبدیل طرحهاي تحقیقاتی محصول محور اجرایی در دانشگاه به اختراع
ü      بررسی طرحهاي تحقیقاتی جهت شناسایی و استخراج ایدههاي بالقوه داراي قابلیت کاربردي شدن و تبدیل آنها به اختراع
ü      ارزیابی و داوري علمی ایدهها و اختراعات جهت صدور تأییدیه علمی
ü      پیگیري اخذ گواهی ثبت اختراع از اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی
ü      پیگیري اخذ تائیدیه علمی از مراجع معتبر کشوري مانند بنیاد ملی نخبگان، سازمان پژوهش‌هاي علمی و صـنعتی کشـور و هیات ممیزه وزارتین علوم، تحقیقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ü      در اختیار گذاردن امکانات مالی و تجهیزاتی جهت تکمیل مراحل تولید اختراع با نـام دانشـگاه و بهـره بـرداري انتفـاعی دو سویه دانشگاه - مخترع
ü      پیگیري امورتجاري سازي اختراعات ثبت شده از طریق معرفی به مراکز رشد زیرمجموعـه دانشـگاه و نیـز معرفـی بـه دفتـر ارتباط با صنعت دانشگاه جهت انجام امر تولید توسط صنایع در ارتباط
ü      ارائه خدمات مشاوره اي و حمایتهاي حقوقی، علمی و اقتصادي جهت تجاري سازي و اقتصادي کردن اختراعات
ü      برگزاري کارگاههاي توجیهی آشنایی با نحوه ثبت اختراع و حقوق مالکیت فکري جهت ثبت داخلی نوآوريها و اختراعـات و نیز انجام ثبت اختراع درخارج از کشور
مرکز تکثیر و نگهداري حیوانات آزمایشگاهی
 امروزه حیوانات آزمایشگاهی جزء جدایی ناپذیر بسیاري از پروژه‌هاي تحقیقاتی دنیا محسوب می‌شوند. داروها و روش‌هاي درمانی جدید همگی قبل از تجربه بر روي انسان، باید بر روي حیوان تجربه شوند. بسیاري از اطلاعاتی که راجع به واکنش‌هاي سلولی و ملکولی بدست آمده حاصل کار بر روي حیوانات آزمایشگاهی است. استفاده از حیوانات به عنوان ابزار تحقیق و حصول نتایج قابل اعتماد مستلزم ایجاد محیط مناسب جهت تکثیر و نگهداري از حیوانات آزمایشگاهی و رعایت اصول کار با حیوانات میباشد.
در راستاي سیاستها و اهداف کلان این مرکز، مجموعه وظایفی براي آن تعریف گردیده که بخشی از این مجموعه به شرح ذیل میباشد
·        تکثیر، پرورش و نگهداري حیوانات آزمایشگاهی مورد نیاز پروژههاي تحقیقاتی
·        بهبود بخشیدن و استاندارد نمودن سیستم تکثیر و نگهداري حیوانات آزمایشگاهی
·        تشکیل کمیته اخلاق در حمایت از حیوانات آزمایشگاهی ACUC) )  committee use and care animal
·        مشاوره، همکاري و مشارکت در تحقیقات حوزه علوم پزشکی، زیستی و سلامت در کشور
·        آموزش اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی، روشهاي نگهداري حیوانات آزمایشگاهی، بیماريهاي حیوانات آزمایشگاهی و علائم آن و بیماريهاي مشترك بین حیوانات آزمایشگاهی و انسان، داروهاي مورد استفاده و نکات مهم اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی
·        قبول سفارش و تأمین حیوانات آزمایشگاهی مورد نیاز تحقیقات زیست-پزشکی
·        تهیه مدلهاي مختلف حیوانی و در اختیار قرار دادن آنها جهت استفاده در پروژههاي تحقیقاتی
·        تخصیص فضاي ویژه و استاندارد جهت نگهداري حیوانات بزرگ آزمایشگاهی مرتبط به پروژههاي تحقیقات
دفتر همکاري دانشگاه،صنعت و جامعه
 توسعه پایدار کشور نیازمند ارتباطات مستحکم بین دانشگاه بعنوان مرکز تولید علم و فناوري و ارگان‌هاي دولتـی و خصـوصی عـلی الخصـوص صنـایع به عنوان استفاده کننـدگان علم و فناوري است. دفتر همکاري دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که با نام دفتر ارتباط با صنعت نیز شناخته می شود در زیر مجموعه معاونت تحقیقات و فناوري عهده دار انجام فعالیت‌هاي مشترك و همکاري دانشگاه با بخش‌هاي خصوصی و صنایع، به منظور رفع نیازهاي جامعه می باشد. این دفتر می تواند نقشی مهم و موثر در پر کردن شکاف موجود میان دانشگاه و صنعت و نزدیک کردن آنها به یکدیگر ایفا کند و از این طریق به ارتقاء سطح علمی و فنآوري جامعه کمک نماید. اهداف و وظایف دفتر ارتباط با صنعت شامل موارد ذیل میباشد:
§        ایجاد، توسعه و صدور گواهینامه‌هاي شرکت دانش بنیان براي اعضاي هیأت علمی دانشگاه
§        بررسی طرحهاي پژوهشی مربوط به صنعت
§        انعقاد موافقتنامه و تفاهمنامه‌هاي همکاري با نهادهاي برون سازمانی
§        ارائه خدمات فنی و مشاوره‌اي و انجام طرح‌هاي تحقیقاتی و خدماتی با نهادهاي برون سازمانی (مراکز صنعتی و سازمانها و ارگانها و مؤسسات) در قالب انعقاد قرارداد بین طرفین براي طرح‌هاي پژوهشی ارتباط با صنعت
§        جمع‌آوري و تهیه اطلاعات لازم در مورد مراکز صنعتی و نیاز آنها و انتقال آن به دانشگاه
§        آشنا نمودن صنایع و دستگاه‌های اجرایی منطقه با توانایی های دانشگاه
§        شناسایی دقیق صنایع و دستگاه‌های اجرایی به همراه نیاز‌های تحقیقاتی،آموزش و مشاوره ای
مدیریت ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات (ترجمان و تبادل دانش):
انتقال دانش حاصل از پژوهش که از مقوله هاي مهم نظام سلامت می باشد در رسالت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت قرار گرفته و بدین لحاظ "مدیریت ارتباطات و کاربرد نتایج تحقیقات" در حوزه معاونت تحقیقات و فناوري دانشگاه راه اندازي شده است تا با تسریع روند در اختیار قرار دادن دانش تولید شده به مخاطبین از جمله عموم مردم، گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات مراقبتی و تصمیم گیرندگان بخش سلامت گامی جهت ارائه بهینه و مؤثر خدمات مراقبتی و درمانی و قدرت بخشیدن به سیستم مراقبتیدرمانی در سطح دانشگاه برداشته شود. برخی از اهداف این واحد به شرح ذیل میباشد:
Ø     ایجاد باور و تعهد سازمانی در مسئولین و محققین دانشگاه (اعضاي هیئت علمی و پژوهشگران) به ترجمان و تبادل دانش
Ø     توانمندسازي محققین دانشگاه در زمینه ترجمان و تبادل دانش از طریق برگزاري کارگاه، انتشار بروشور و کتاب، آموزش مجازي و سایر روشهاي مؤثر
Ø     شناسایی و انتخاب طرح‌هاي واجد شرایط ترجمان و تبادل دانش و معرفی در جشنواره‌هاي معتبر ملی و دانشگاه
Ø     بهبود ثبت طرح‌هاي پژوهشی و پایان نامه‌ها در سامانه پژوهشیار با نگاه کاربردي کردن نتایج تحقیق
Ø     ایجاد وب سایت ویژه ترجمان و تبادل دانش
Ø     انتشار نتایج طرح‌هاي واجد شرایط ترجمان و تبادل دانش از طریق رسانه‌ها و انتشار کتاب

Ø     برگزاري جلسات محققان و ذینفعان طرحهاي تحقیقاتی 

ما را در فضای مجازی دنبال کنید

RSS GoogleReader